FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/04/2018

Att adoptera en vuxen asylsökande är svårt eftersom det ställs höga krav på hur relationen ser ut mellan den asylsökande och den som vill adoptera

Hej!

Jag är en 18 årig asylsökande från Afghanistan som har bott 2,5 år i Sverige och fick avslag på min asylansökan. Frångan är att är det möjligt att någon adoptera mig ? och isåfall vilka förutsättningar hen/jag ska uppfylla?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den lag där det finns bestämmelser om adoption är föräldrabalken. Föräldrabalken förkortas FB. Jag kommer berätta vad som krävs enligt lag för att du ska kunna bli adopterad. På en del ställen hänvisar jag till var i lagen bestämmelserna finns.

Den som vill adoptera dig måste ha fyllt 25 år och göra det tillsammans med sin maka/make om hen är gift
Eftersom du har fyllt 18 år så behövs inte dina biologiska föräldrars tillstånd för adoption utan det räcker att du själv samtycker. Den person eller de personer som ansöker om att adoptera dig måste ha fyllt 25 år, FB 4 kap 1 §. Om det är ett par som vill adoptera dig så måste de vara gifta med varandra. De måste även ansöka om adoption tillsammans, det innebär att inte bara en av personerna kan ansöka om adoption själv, FB 4 kap 3 §.

Kraven för att få adoptera är höga eftersom du har fyllt 18 år
Domstolen ska göra en prövning om det är lämpligt att genomföra en adoption, FB 4 kap 6 §. Det som krävs är bland annat att någon av punkterna nedan är uppfyllda:

Den eller de som vill adoptera dig ha uppfostrat dig, vill uppfostra dig i framtiden eller att det med hänsyn till förhållandet mellan dig och den/de som vill adoptera dig finns en särskild anledning.

Eftersom du är arton år så är du myndig, detta innebär att du räknas som vuxen. Det är svårare att få igenom en adoption av en vuxen person än ett barn. Adoption av vuxna kräver att det klart ska framgå att det finns ett personligt förhållande mellan den som ska adopteras och den som ansöker om att få adoptera.

Förhållandet mellan dig och den eller de som vill adoptera dig behöver i princip vara likadant som ett förhållande brukar vara mellan föräldrar och barn. Detta tillsammans med att personen ska ha uppfostrat dig eller villl uppfostra dig i framtiden gör att det kan bli svårt att få igenom en adoption.

Sammanfattningsvis krävs att personen eller personerna är 25 år för att de ska kunna ansöka om att adoptera dig. Om det är två personer som vill ansöka om det så måste dem vara gifta med varandra. Eftersom du har fyllt 18 år är kraven höga för att få adoptera dig. Relationen mellan dig och den som ansöker om att adoptera dig måste vara nästan som en relation mellan föräldrar och barn brukar vara.

Mer information om vad en adoption innebär och vad som krävs finns här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare