Återlämna obrukbara sommardäck till bilfirma? Vad täcker garantin?

Köpte ny bil för en ca månad sen. Sommardäcken som vi fick med var inplastade så vi kunde inte se dom, där de låg i bagageluckan. Sulle byta till dom i dag, då för vi meddelande att alla fyra är helt slut. Känner oss lurade av bilfirman som inte sa något om det, vilket dom måste sett. Har tre månaders garanti. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har köpt en bil för en månad sen, men sommardäcken som ingick i köpet visade sig vara uppbrukbara. Dina fråga är nu om du ev. kan få pengar tillbaka eller byta sommardäcken mot nya.

I frågan är bestämmelser i Konsumentköplagen (KKL) tillämpliga då du som konsument köpt en bil av en näringsidkare.

Enligt 21 § KKL ska säljaren svara för fel som uppkommer under garantitiden, under förutsättning att garantin täcker sommardäcken. Oavsett om detta inte är fallet har du som konsument fortfarande en reklamationstid på 3 år enligt 23 § KKL under förutsättning att du lämnar meddelande om detta inom skälig tid från det att du upptäckt att sommardäcken varit obrukbara. Meddelande som lämnas inom två månader anses som skäliga.

Sammanfattningsvis: Om din garanti även täcker sommardäcken kan du hänvisa till denna för att kunna lämna tillbaka däcken mot återbetalning eller byte till nya. Om så inte är fallet har du ändå en reklamationstid på 3 år enligt 23 § KKL. Du bör alltså kunna lämna tillbaka däcken till bilhandlaren och återfå till betalning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare