Återkrav vid misstagsbetalning av lån

Hej, Jag har en fråga gällande extra amortering av privatlån. Om jag gör en extra amortering på mitt lån, men i efterhand inser att jag har betalat in en större summa än den jag tänkt mig från början. Har jag då rätt att kräva tillbaka det inbetalda beloppet? I och med att det var en extra inbetalning på lånet utöver den normala månadskostnaden (en separat inbetalning) borde inte jag då ha rätt i att kunna kräva tillbaka den inbetalda summan? Jag kontaktade min bank om just detta problem och banken svarade då att jag ej kan få tillbaka mina pengar, utan att de redan är registrerade i systemet och kan därför inte återbetalas till mig. Är detta verkligen helt korrekt? Tack på förhand för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Jag tolkar att din fråga är ifall du kan få tillbaka den extra amorteringen du betalade för att det var ett högre belopp än planerat.

När det gäller regleringen kring felbetalningar finns en princip som inte står i lag, som heter Condictio Indebiti. Principen säger att man har i huvudregel rätt att få tillbaka pengar man har betalat felaktigt av misstag. Dock finns det undantag och även din situation skapar undantag.

Det handlar i huvudregel att man har felaktigt givit pengar till någon som inte har rätt till dem, men eftersom du har en skuld för din lån till banken så har banken rätt till betalningen även om amorteringen är att anse som extra/för tidig.

Vidare är undantaget till principen att mottagaren varit i god tro, alltså inte misstänkt att det handlade om något misstag, samt att mottagaren inrättat sig efter betalningen, genom att spendera eller på något annat sätt hanterat pengarna. Det är därför troligt att en domstol skulle anse att banken genom sitt mottagande och förflyttning på andra konton och liknande rimligen varit både i god tro och inrättat sig efter betalningen.

Ett kort svar på din fråga är alltså att du antagligen inte kan få pengarna tillbaka för att trots att det var ett misstag har banken rätt till pengarna för skulden du har till dem samt att de antaligen faller inom undantaget för principen om misstagsbetalningar.

Mitt tips för framtiden är därför följande: ifall du inte har utrymme med extra amorteringar så kan det vara bra att vara försiktig så att du fortfarande har pengar på dina konton för dina övriga levnadskostnader och ifall du har utrymme med extra, är de ju bra för att bli av med lånet snabbare.

Hoppas detta var ett tillfredsställande svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare