FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/01/2024

Återfall och artbrott av betydelse för framtida rättegångar.

Hur ser det ut med brott mot knivlagen om man nu har sedan tidigare blivit dömd för det antal ex gånger?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar huruvida din tidigare brottslighet kan påverka en kommande rättegång angående brott mot knivlagen. Vägledning finns att hämta i brottsbalken (1962:700) (hädanefter BrB).

I brottsbalken finns det en presumtion mot fängelse (30:4 st.1 BrB) och helst ska en mindre ingripande påföljd väljas. Denna presumtion kan emellertid brytas. Som skäl för fängelse får rätten, utöver brottslighetens straffvärde och art, beakta att den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott (30:4 st.2 BrB). Av betydelse för bedömningen är om brottsligheten har varit likartad i båda fallen och om den varit allvarlig.

Vad det blir för påföljd i ditt fall är svårt för mig att bedöma. Det är något som kräver en ordentlig utredning med beaktande av alla omständigheter. Däremot kan jag säga att den omständighet att du tidigare har blivit dömd för brott mot knivlagen kan tala för att påföljden blir fängelse. Dessutom är vapenbrott ett artbrott och sådana bedöms lämpliga att, i huvudsak av allmänpreventiva skäl, ingripa mot med en strängare påföljd trots att straffvärdet inte behöver vara påtagligt högt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare