Återbetalningsskyldighet vid condictio indebiti

Hej jag har en fundering på vad jag kan göra med min situation gentemot min före detta arbetsgivare, Jag har fått en faktura på en löneskuld av min före detta arbetsgivare på strax över 2000kr 53 dagar efter att jag avslutat min tjänst hos dom.

När jag sa upp mig ifrån min dåvarande arbetsplats i slutet på februari med sista arbetsdag 20/3 så tog jag ut min kvarvarande semester och tjänstledighet under min sista tid på företaget, jag fick detta beviljat ifrån min dåvarande chef och jag talade med planerare och lönekontoret för att förmedla om när min anställning löpte ut och att jag tagit semester och tjänstledigt min sista tid bara så att det inte skulle bli några problem med lönen. Jag tog emot dessa pengar i god-tro då dels så var beloppet var inget som jag reflekterade över var för mycket när pengarna kom in på mitt konto, samt att jag inte hade någon möjlighet att se min lönespecifikation, då jag fått informationen om att det enda sättet under denna period att se lönespecifikationen var om man var inloggad på deras datorer på arbetsplatsen, och eftersom efter jag sagt upp mig inte återvände till arbetsplatsen, så fanns inte den möjligheten för mig, därför jag ringde dom innan.

Då jag talar med en lönehandläggare om detta så menar dom på att det inte finns något som heter godtro i detta fall. Och jag undrar om det finns något sätt för mig att vidta åtgärder nu när man fortsätter frammåt med detta ärende

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din situation handlar om condictio indebiti, fråga om återkravsrätt vid felaktig utbetalning. I Sverige finns ingen lagregel som reglerar felaktiga utbetalningar, utan reglerna som gäller har fastslagits i praxis.

Huvudregeln vid condictio indebiti är att betalning naturligtvis ska återgå. Däremot har arbetsdomstolen i praxis fastslagit att om en arbetstagare tagit emot felaktigt utbetalt lönebelopp i god tro, dvs. inte insett att något är fel, och förbrukat pengar så har arbetsgivaren förlorat sin återkravsrätt. Om arbetstagaren är i ond tro, dvs. visste eller misstänkte att ett för stort belopp betalats ut, så har arbetsgivaren fortfarande rätt att kräva tillbaka beloppet. Frågan är då huruvida du har varit i god tro eller inte.

Bedömning om god/ond tro

I bedömningen om huruvida arbetstagaren var i god eller ond tro vid den felaktiga utbetalningen har praxis tagit fram förhållningsregler. Först och främst tittar man på partsförhållandet, är du en privatperson som tagit emot en betalning från ett företag (t.ex arbetsgivare) så anses dessa ha en större anledning till aktsamhet. Eftersom du avslutat din anställning fick du ingen lönespecifikation hem, utan enda möjliga sättet att se din lönespecifikation var på kontoret och dit återvände du aldrig.

Fortsättningsvis tittar man även på den tid som har gått från utbetalning till tidpunkten för återbetalningskravet, ju längre tid tillbaka desto mindre chans att få rätt till återbetalning. Du skriver att du mottog detta återbetalningskrav 53 dagar, dvs. nästan 2 månader efter avslutat anställning, vilket väger för att du är i god tro. Notera att om du har konsumerat pengarna är det också någonting som väger tungt för att du är i god tro.

Lönebeloppets storlek väger också tungt i bedömningen. Var beloppet avsevärt högre än vad du kunde förväntas få så är det svårare att hävda att du var i god tro.

I bedömningen tittar man även på om lönen ser olika ut från månad till månad och om felet därmed sticker ut. Det är svårt att diskutera denna punkt i ditt fall, men det är någonting som också beaktas.

Om du anses vara i ond tro så har arbetsgivaren rätt att återkräva utbetalningen. Om du anses vara i god tro har arbetsgivaren ingen möjlighet att kräva tillbaka lönen.

Min bedömning

Eftersom jag inte vet ditt exakta lönebelopp och hur mycket 2000 kr är i förhållande till övriga utbetalningar, kan jag inte väga in huruvida det felaktiga beloppet var för stort för att du ska kunna vara i god tro. Min bedömning utgår från övriga omständigheter: partsförhållandet samt tiden mellan utbetalning och återbetalningskravet. Jag skulle bedöma att du var i god tro, främst utifrån att du som privatperson fått lön av ett företag (din arbetsgivare), varför kommunen måste vara den aktsamma parten. Det har dessutom gått en ganska lång tid (53 dagar) mellan att du fått lönen till dess att återbetalningskravet kom. Du har dessutom inte haft möjlighet att läsa lönespecifikationen. Notera att du, utöver att ha varit i god tro, även måste ha förbrukat pengarna som du fick för att arbetsgivaren ska förlora sin återbetalningsrätt.

Det du kan göra är helt enkelt att prata med din arbetsgivare och diskutera en fredlig lösning på problemet. Om din arbetsgivare anser att denne fortfarande har en möjlighet att erhålla det felaktigt utbetalda beloppet, kan denne väcka talan i tingsrätt.

Lycka till!

Filip WestlingRådgivare