Återbetalningskrav på felaktig utbetalning av lön

Hej!

Min pojkvän slutade arbeta på ett företag men fick full lön utbetalt av företaget 2 månader efter (alltså vid två tillfällen) han kontaktade företaget & berättade att de gjort fel.

Nu kräver företaget att han ska betala tillbaka denna summan PLUS brutto.

Han ska alltså betala tillbaka mer pengar än vad han fått utav företaget samt med en deadline.

Stämmer det att företaget kan kräva honom på pengar för något som DE har gjort fel?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svensk lag finns inga regler om vad som gäller vid sådana här felaktiga utbetalningar. Vägledning vid sådana här problem hämtas istället från rättspraxis från domstolar.

Utgångspunkten vid en felaktig utbetalning av lön är att arbetsgivaren har rätt att få tillbaka sina pengar. Undantag från denna huvudregel är ifall din pojkvän hade mottagit pengarna i god tro och trott att utbetalningen var korrekt eller redan spenderat pengarna. Huruvida någon är i god tro kan ofta vara en svår bedömning men i ert fall var ju din pojkvän inte i god tro eftersom han ringde företaget.

Utifrån detta kan vi hävda att din pojkväns före detta arbetsgivare har rätt att få tillbaka den felaktigt utbetalade lönen.

Företaget lär ha rätt att få tillbaka hela beloppet de har betalat ut till din pojkvän. Trots att skatt har dragits på inkomsten för din pojkvän lär de alltså vara berättigade att få tillbaka hela bruttobeloppet.

Att skatt har dragits på den felaktiga utbetalningen är istället ett problem som bäst löses i samband med deklaration och skatteåterbäringen. Där bör din pojkvän kontakta Skatteverket och förklara den felaktiga beskattningen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare