Asylansökan / arbetstillstånd

Hej,

Min bror fick avslag på sambo uppehållstillstånd och efteråt han har gjort alla överklagar till och med migrationsverket högsta domstolen med hjälp av en advokat. Hans ansökan/överklaga fick avslag på alla nivåer med beslutet att man ska lämna landet.

Senare, han ville söka asyl och advokaten skrev ett brev till migrationsverket om min bror kan söka asyl eller inte. Han skickade posten och fick aldrig svaren från migrationsverket JA eller NEJ om min bror har rätt till söka asyl eller inte.

Nyligen min bror ringde migrationsverket och fick veta att migrationsverket har stängs hans ärendet helt och hållet. Min bror fick inget beslut via posten eller samtal på mobil. Migrationsverket sa att dem försökte ringa honom men ingen som svarade samtalet.

Nu frågan är, vad kan vi göra, har vi fortfarande möjlighet att söka asyl? Eller nån annan förslag? Hur kan jag hjälpa honom som blod bror, jag är svensk medborgare.

Jag ska mycket uppskatta er svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din bror inte har sökt asyl ännu. Om din bror enbart har sökt uppehållstillstånd på grund av anknytning till sin sambo och inte har tagit upp eller åberopat asylskäl, så har dem inte prövats ännu. Därmed har din bror rätt att söka asyl på nytt och få dem prövade.

Jag rekommenderar därför din bror att söka asyl genom att gå till Migrationsverket i den ort där han bor för tillfället. I samband med att han ansöker om asyl rekommenderar jag starkt att han ansöker om AT-UND. Detta innebär ett undantag till arbetstillstånd. Om din bror har pass eller andra identitetshandlingar så borde han beviljas AT-UND utan större problem. Läs här och här allt om AT-UND. Eller se här och navigera själv runt i hemsidan.

Varför AT-UND är bra att ansöka om så fort man ansöker om asyl är för att det gör att din bror kan ansöka om arbetstillstånd från Sverige och inte behöver åka tillbaka till hemlandet för att lämna in arbetstillstånds ansökan. Detta är enbart om din bror skulle få avslag på sin asylansökan hela vägen upp till Migrationsöverdomstolen. Skulle han inte få avslag, utan beviljas uppehållstillstånd så är det ju inga problem eller annat ni behöver.

Skulle han däremot få avslag hela vägen upp, så kan han starta en arbetstillstånds process och få göra det här i Sverige. Han behöver då uppfylla kraven som framgår av länkarna ovan, men det kan han se till att göra under sin asylprocess. Han får hitta en anställning som uppfyller kraven och arbeta där 4 månader innan sista avslag på sin asylansökan.

Allt ovan gäller om din bror ännu inte sökt asyl. Då kan han alltså vända sig till Migrationsverket och ansöka om asyl. Han kommer förordnas ett offentligt biträde som kommer hjälpa honom med hans asylprocess. Glöm då inte att ansöka om AT-UND, vilket han även ska säga till det offentliga biträdet.

Detta råd är det jag rekommenderar i första hand. Du får gärna vända dig tillbaka till Lawline ifall du har fler frågor eller om det är någonting jag missuppfattat!

Vänligen,

Bassima DemirRådgivare