Ärvt lägenhet i Frankrike - behöver jag betala skatt?

Måste man betala gåvoskatt om man ärver en lägenhet i Frankrike?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort svar: Du kommer inte behöva betala någon skatt i Sverige däremot kan du behöva betala skatt i Frankrike.

Gåvoskatt

I Sverige är förvärv som görs genom arv eller gåva skattefria, se inkomstskattelagen 8 kap. 2 §. Alltså behöver du inte betala någon gåvo- eller arvsskatt i Sverige. Däremot kan du behöva betala skatt på arvet i enlighet med fransk lag. Då jag inte känner till fransk lagstiftning kan jag inte uttala mig med säkerhet kring detta, men jag vet att man åtminstone tidigare i Frankrike har behövt betala skatt på arv. Det troligaste är alltså att du kommer behöva betala arvsskatt i Frankrike.

Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till de franska myndigheterna och höra vad som gäller kring arvsskatten i Frankrike.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare