FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/07/2017

Arvsverkan av adoption

Samma mor olika pappor 2 barn. Ena barnet adopteras in till familjen så alla är en stor familj, ärver de lika då när adoptionen är klar och vad händer med arvet från "riktiga" pappan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett barn adopteras så bryts alla juridiska band med de biologiska föräldrarna. Barnet träder in som bröstarvinge alla rättigheter som normalt tillkommer ett biologiskt barn, tillkommer även det adopterade.

Barnen ärver således lika.

Eftersom kopplingen mellan barnets och hans eller hennes biologiska far bryts, ärver inte barnet honom längre. Den biologiska pappans arvsordning går således ”förbi” barnet. Vill den biologiska pappan att barnet ska ärva måste han då testamentera sina egendomar till förmån för barnet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare