Arvsuträkning

Min mors bror har dött och hans fru dog för några år sedan hon har en son sedan tidigare förhållande. Min farbror har 1 miljon i tillgångar och hans fru har 200000 + att dom ägde ett hus tillsammans som är värt 3 miljoner. Min farbror fick behålla allt när frun dog med fri förfoganderätt.

Nu undrar jag hur mycket min mor får ärva när hennes bror har dött?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Att din farbror fick behålla en en viss andel från sin fru med fri förfoganderätt är avgörande för din fråga. Detta innebär att samma kvotdel ur den totala kvarlåtenskapen efter din farbror, ska tilldelas hans bortgångna frus son då han avlider, som ett arv efter sin mor.

Den totala egendomen:

Din farbror ägde 1 miljon kronor, samt 1.5 miljoner kronor efter husets värde = 2.5 miljoner kronor.

Hans fru: 200 000 kronor, samt 1.5 miljoner kronor efter husets värde = 1.7 miljoner kronor.

Kvotdelen för hans fru, och därmed arvsrätten för hennes son blir därför 1.7/4.2. (Man räknar ut kvotdelen av det totala värdet av kvarlåtenskapen vid det tillfälle hon gick bort). Exakt denna kvotdel ska sonen ärva av din farbrors kvarlåtenskap då han avlider, resten är berättigat till övriga arvingar, dvs. din mor efter informationen som framkommer av din fråga.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare