Arvsskifte med särkullbarn

Min mor har gått bort 2019. Vi är 2 helsyskon. Testamente saknas. Hennes man (inte vår far) gick bort 2009, han hade 2 söner. I hans bouppteckning anges att testamente saknas. Uppgift saknas på arvsskifte. 1 av sönerna lever, 1 har gått bort och har en son. Ärver jag och min syster min mor, eller ska också 1 son + 1 barnbarn vara delägare i boet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

Eftersom det inte fanns något testamente när er mammas man gick bort antar jag att med enlighet med 3 kap. 1 § ärvdabalken – att hon ärvde med fri förfoganderätt hennes makes egendom. Gällande sönerna fanns det vid deras pappas bortgång två val, antingen kunde de få ut sin laglott direkt efter deras pappas död, eller så kunde de vänta tills er mammas bortgång och då kräva ut sin del av arvet.

Om vi antar att de inte har fått ut sin laglott från deras pappas kvarlåtenskap så innebär det enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken att om dem kräver det – ska de två sönerna få ut sin laglott. Men eftersom en son har dött är det dennes barn som kommer få ut sin pappas laglott.

Det här innebär inte att sönerna direkt kommer få en del av er mammas kvarlåtenskap utan mer indirekt. Eftersom er mamma ärvde hennes makes kvarlåtenskap är det utifrån hennes kvarlåtenskap men hennes makes egendom som sönerna kommer få ut sin laglott. Ni kommer däremot att ärva er mammas egendom och inte hennes makes egendom.

Sammanfattningsvis ärver du och din syster er mors kvarlåtenskap medan de två sönerna ärver sin fars kvarlåtenskap av det som finns kvar efter det som er mamma förfogade över.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare