Arvsskifte

Min pappa äger en sommarstuga som vi tre barn älskar högt. Pappa börjar att bli gammal och mycket glömsk. Han älskar också huset men kan inte ta sig dit eller sköta underhållet.

Vi har fått honom att skriva på en framtidsfullmakt.

Vi syskon är överens om att jag ska ta över huset. Hur går vi bäst tillväga? Han har ytterligare en fastighet där han fortfarande bor.

Jag vill helst inte ta lån för att lösa ut mina bröder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Arvsrättsliga frågor regleras i ärvdabalken (här), nedan förkortat ÄB.
Utgångspunkten är att barn ärver sina föräldrar, och arvet efter föräldern ska delas lika mellan barnen, 2 kap. 1 § ÄB. Om föräldern var gift och barnen är gemensamma, gäller däremot att den efterlevande maken ärver den avlidna föräldern framför gemensamma barn, 3 kap. 1 § ÄB. När båda föräldrarna har gått bort ska således arvet efter båda föräldrarna delas lika mellan barnen.

Jag utgår från att er mamma inte längre lever och att du och dina bröder därmed ska ärva er pappa när han går bort.

Barn ska alltså dela lika på kvarlåtenskapen efter sin förälder. Detta betyder att en likadelning ska ske, värdemässigt. Vilken egendom som respektive barn ärver är därmed utan egentlig betydelse. Huset som ni är överens om att du ska ta över uppgår till ett visst värde. Det betyder att ur er pappas restenade kvarlåtenskap ska dina bröder få ut motsvarande värde, så att ni alla får lika mycket. Om det inte ur kvarlåtenskapen finns kvar så mycket, kan du bli tvungen att lösa ut dina bröder om inte dessa efterger detta anspråk.
Jag råder er att sätta er tillsammans och se över vilken egendom som finns och till vilket värde denna egendom uppgår till. Därifrån är det lättare att ha en dialog och komma överens om vem som som ska ärva vad för att alla ska få lika mycket, en rättvis fördelning.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Linn GerhardssonRådgivare