FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/08/2015

Arvsrätt till styvföräldrar

Hej jag undrar om det är någon kilnad på ärvsrät om man har en styvmor som är thailändska och har kvar sitt thailändska medlemskap i Thailand? Mvh

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om styvmor bor i Sverige och tillgångarna som ska ärvas också finns i Sverige, så tillämpas sannolikt svensk rätt. I Sverige ärver inte barn sina styvföräldrar, om inte det framgår av ett testamente.

Jag är inte bekant med thailändsk rätt och kan inte svara på om svaret blir annorlunda om tillgångarna hade funnits i Thailand. Du får söka juridisk hjälp från någon som har kunskap om thailändsk rätt.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare