Arvsrätt sambor

Min Väninnas man har avlidit .de var inte gifta bara sambor sedan 35 år, och har gemensamt flyttat in i hus för 20 år sedan som mannen hade lagfaren på som är var ganska brukligt.

De har en gemensam son på 34 år och nu vill han ha sin arvsdel och då kan hon inte bo kvar, har han rätt till det? Han får ju detta efter hennes bortgång.

Med vänlig hälsning Anna Karin

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor har ingen arvsrätt. De ärver inte varandra om de inte har skrivit ett testamente gällande detta. Om paret inte var gifta är det deras gemensamma son som kommer ärva sin far enligt 2 kap 1§ ÄB.

Din vännina har rätt att begära bodelning av bohaget, innan ärvet utgår, om hon vill (8§ Sambolagen). Det finns en skyddsregel till förmån för den efterlevande sambon som innebär att den efterlevande sambon har rätt till egendom motsvarande 2 basbelopp. 2 basbelopp år 2017 uppgår till 89 600 kr. Normalt sett brukar den efterlevande sambon få bostaden på sin del av bodelningen. Om värdet av bostaden överstiger 89 600 kronor behöver din vännina betala mellanskillnaden upp till hälften av bostadens värde.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare