Arvsrätt sambo

hej,

Jag har varit sambor i över 20, när min sambo avlider. Jag vill nu genomföra en bodelning. Vi har en samboegendom som är totalt värd 1.4 miljoner kr. Och sen så har min sambo lämnat efter sig övrig egendom som är värderad till 300.000 kr. Hon har inte efterlämnat något testamente.

Hon har sin mamma som är vid liv. en halvsyster (som är på faderns sida, men deras pappa, alltså min sambos och hennes halvsysterns pappa är avliden). Vidare har hon sin farfar vid liv, och hennes två kusiner och deras pappa.

Hur blir det liksom med arvsdelningen? Får jag något arv av min sambos egendom? Eller fördelas allt på alla andra i hennes familj?

tack på förhand!

Lawline svarar

Som sambo har man ingen arvsrätt gentemot sin partners enskilda egendom. Däremot har man rätt till att uppbära två prisbasbelopp av den gemensamma samboegendomen, dock en summa som er samboegendom väga överstiger varför den inte blir aktuell. Med andra ord tillskiftas du din del av samboegendomen och resterande fördelas på din sambos arvsberättigade.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare