Arvsrätt för särkullsbarn

Hej

Vi har gift oss precis och har inga gemensamma barn, jag har 2 tidigare och min man 1 tidigare.

Inget äktenskapsförord. Vad händer om vi båda dör? Ärver barnen 1/3 var eller mina 50/2 och hans 50%

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB) är barn närmaste arvingar och ska ärva lika mycket. Enligt 3 kap 1 § ÄB ska barn som inte är den andra maken/makans få ut sin arvet från en förälder direkt ifall någon av er skulle avlida, såvida inte barnet har avstått denna rätt. Jag utgår från att så inte kommer att vara fallet. Barnen har genom att vara närmaste arvinge den enda rätten att ärva sin förälder. Dina barn har ingen arvsrätt från din make eftersom de inte är hans barn och hans barn har ingen arvsrätt från dig. Det innebär i praktiken att dina barn kommer att dela på arvet efter dig och hans barn får hela arvet från din make.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare