Arvsrätt efter morbror före morbrors sambo

Ärver jag min morbror eller ärver hans sambo hono

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställt din fråga till Lawline!

Om din morbror inte har några barn och om en eller båda föräldrarna har gått bort, samt om din förälder som var syskon med din morbror har gått bort så ärver du och dina syskon vad som är kvar, 2 kap 2 § Ärvdabalk (1958:637), ÄB, se https://lagen.nu/1958:637

Angående hans sambo så har hen rätt till deras gemensamma bostad och bohag, vilket innebär deras bostad och de sakerna de köpt tillsammans, vilka ska ha varit avsedda för deras gemensamma bruk, 3 § Sambolag (2003:367), SamL, se https://lagen.nu/2003:376 Allt utöver deras gemensamma bostad och bohag kommer du och dina eventuella syskon att ärva under premisserna angivna ovan, såsom egendom som din morbror har ärvt eller fått i gåva, vilket inte ingår i den gemensamma samboegendomen, 4 § SamL.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare