Arvsrätt efter förälder

min far och hans flickvän har bott ihopa i 20år.dom köpte ett hus, som nu står på henne. nu har han dött. får han barn ändå rätt att ärva halva huset?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Då det verkar som att din far och hans flickvän köpte ett hus tillsammans för gemensamt bruk utgör detta samboegendom som ska fördelas lika mellan din far och hans flickvän efter din fars bortgång, sambolagen 8 §. Detta oavsett att huset står på flickvännen. Den del som tillfaller din far vid bodelningen utgör således egendom som hans barn har arvsrätt till, ärvdabalken 2:1. Detta gäller dock bara om din far och hans flickvän inte avtalat om något annat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare