Arvsordningen enligt ärvdabalken

Hej, Min mor är änka och har två barn inom äktenskapet varav ett barn har avlidit. Barnet som har avlidit har ett barn. Hur fördelas arvet när min mor avlider? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du har vänt dig till lawline med din fråga!

När en person avlider fördelas arvet utifrån bestämmelserna i ärvdabalken. I de fall då ett testamente inte har upprättats gäller den legala arvsordningen. Om arvlåtaren var gift tillfaller arvet i första hand den efterlevande maken. I de fall då arvlåtaren inte var gift, vid tidpunkten för dödsfallet, blir situationen annorlunda.

I först hand ärver arvlåtarens bröstarvingar, vilket är arvlåtarens barn. Barnen ska ta lika stor del av arvet. Om något av barnen har avlidit inträder barnets avkomlingar i dess ställe.

I ert fall innebär detta att när din mor avlider är det du och ditt syskonbarn som kommer att ärva och ni kommer att ta lika stor del av arvet.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare