Arvskifte och avveckling av dödsbo

Om man är 3 dödsbodelägare kan man göra ett arvsskifte under förutsättning att alla är överens ? Och är det inget som ska skickas in till någon myndighet ? Jag har själv gjort bouppteckningen för snart 3 år sedan men vi fick inte huset sålt. Nu sålt men övergavs av juristen som skulle sköta allt o är nu ganska frågande.. Att man ska behålla skatten som kommer på konto det förstår jag men hur ska myndigheterna veta hur mycket utan att de får in papper ? Förlåt att det är lite rörigt men jag är så trött på detta o vill bara få ett avslut.

Lawline svarar

Hej!

Ett arvskifte är ett privat avtal mellan dödsbodelägarna, 23:1 ärvdabalken (ÄB). Det ska upprättas en handling som skrivs under av samtliga dödbodelägare, 23:4 ÄB, men handlingen behöver inte registreras hos någon myndighet. Det får således bra för er tre dödsbodelägare att själva upprätta ett avtal, som ni sedan inte behöver skicka in till någon myndighet. För att verkställa skiftet, dvs få era arvslotter utbetalda, måste ni dock visa upp arvskiftet (och bouppteckningen) för banker m.m. där dödsboet har tillgångar. Med hjälp av handlingarna kan ni då få pengarna överförda till era respektive konton, och avsluta dödsboets konton och eventuella värdepappersinnehav. Så länge det finns egendom kvar i den avlidnes namn så lever dödsboet kvar, först när inget står kvar i den avlidnes namn så är dödsboet avvecklat.

Dödsbodelägarna är skyldiga att deklarera för dödsboet tills året efter att det har avvecklats. Om ni i år sålt huset betyder det att ni 2015 kommer behöva deklarera för dödsboet. Skatteverket kontrollerar ett dödsbo på samma sätt som en privatperson, varför de kommer ha underlag för beräkning av realisationsvinstskatt. En rekommendation är att ni redan nu beräknar på vad realisationsvinstskatten blir och betalar in summan till den avlidnes skattekonto, istället för att spara den på den dödsboets bankkonto. På så sätt slipper ni vissa räntekostnader.

Om det inte finns annan egendom i den avlidnes namn, utan allt är överfört på er dödsbodelägare, kommer dödsboet därefter vara avvecklat.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare