Arvskifte mellan sambor

Vår far är sjuk i cancer och kommer att gå bort snart. Han är sambo där de båda står som ägare på huset. Tomten ägde vår far sedan innan då han hade ett fritidshus där som nu är rivet och ersatt med ett gemensamt ägt hus. Far har två barn. Inga gemensamma barn med sambon. Vad gäller juridiskt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv regleras i ärvdabalken. Regler om sambo och samboegendom hittar du i sambolagen. Vid en sambos bortgång väljer kvarlevande sambo om denne vill företa en bodelning, endast den kan besluta om att bodelning ska ske enligt 18 § sambolagen.

I en bodelning mellan sambor ska endast samboegendom ingå enligt 8 § sambolagen. Samboegendom utgörs av bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk, 3 §. Skulle en bodelning begäras av din fars sambo ska alltså egendomen först delas upp i enlighet med sambolagen. Den del som tillskiftas din far läggs till hans kvarlåtenskap. Om jag har tolkat dig rätt äger din far 100% av tomten och 50% av huset. Sambon äger som jag förstår också 50% av huset. Tomten kommer inte att ingå i en bodelning eftersom att din far ägde tomten sedan innan så den är inte införskaffad för gemensamt bruk vilket är vad som krävs för att det ska utgöra samboegendom. Deras andelar av huset kommer att ingå i en bodelning. Jag kommer i det följande utgå från att de får respektive andel i bodelningen.

Då kommer 50% av huset att läggas till er fars kvarlåtenskap tillsammans med tomten som han har ensam äganderätt till. Sambor har ingen arvsrätt utan det är arvlåtarens barn som ärver enligt 2 kapitlet 1 § ärvdabalken. Barnen kommer att dela lika på kvarlåtenskapen. Detta förutsatt att inget testamente finns. Barnen kommer alltså att vara samägare till huset med sambon. Det innebär att vardera ägaren äger en andel av huset.

Sammanfattning: Sambor har ingen arvsrätt. Sambon har inget anspråk på tomten, däremot sin andel av huset. Om sambon behåller sin andel av huset kommer arvtagarna att bli samägare till huset tillsammans med sambon.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Vid ytterligare frågor eller funderar är du välkommen att ställa en ny fråga eller kommentera nedan!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare