Arvsfördelning när arvlåtaren var gift och särkullsbarn finns

Vi ska dela arv efter vår far. Han var gift och vi är 2 särkullsbarn. Finns inget testamente etc. Bägge ägde egna fastigheter och annat. Fars del är mer värd. Hur kommer detta delas mellan oss 3 ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Din fråga rör dels arv och bestämmelser kring detta finns i ärvdabalken (ÄB). Eftersom att din far var gift så ska även en bodelning göras mellan hans dödsbo och hans maka. Regler kring detta finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Jag kommer därmed att utgå ifrån dessa lagar när jag besvarar din fråga.

Bodelning

Ett äktenskap kan upplösas antingen genom skilsmässa eller till följd av att den ena maken avlider (1:5 ÄktB). När ett äktenskap upplöses så ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom en bodelning (9:1 ÄktB). Vad som ska ingå i bodelningen beror på vilken egendom som är giftorättsgods och vilken som är enskild egendom. Allt giftorättsgods ska ingå (10:1 ÄktB). Allt som inte har gjorts till enskild egendom till följd av exempelvis äktenskapsförord är giftorättsgods (7:1 och 7:2 ÄktB).

Såvida ingen av er fars eller hans makas egendom är enskild så är huvudregeln att att makarnas egendom ska fördelas lika mellan dem vid bodelningen (11:3 ÄktB). Det gäller alltså även om er fars del är värd mer.

Arvsskifte

Av ärvdabalken framgår att om arvlåtaren var gift, vilket er far var, så ska kvarlåtenskapen (d.v.s. dennes tillgångar/egendom) tillfalla den efterlevande maken, alltså er fars maka. Vidare stadgas däremot att om arvlåtaren hade barn som inte är gemensamma med den efterlevande maken, så ärver barnen (3:1 första stycket ÄB). Detta innebär att efter bodelningen har skett och er fars maka har fått sin andel, så ärver du och ditt syskon resterande del.

Slutsats

Sammanfattningsvis blir alltså fördelningen följande:

  • Vid bodelningen så kommer er fars maka, efter att samtliga av deras tillgångar lagts ihop, erhålla hälften av denna.
  • Den halvan som er far hade erhållit i bodelningen om han var vid liv, kommer att tillfalla er syskon i form av ett arv. Arvet ska sedan delas lika mellan dig och ditt syskon (2:1 ÄB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om ni har fler funderingar är du varmt välkomna att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare