Arvsfördelning mellan efterlevande sambo och bröstarvinge

Hej, Jag har testamenterat en viss procent av min totala egendom till min sambo när jag går bort. Min fråga, om min sambo går bort före mig träder då hennes barn in som förmånstagare? Vilket jag inte vill. Måste jag forma om mitt testamente.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Ärvdabalken (ÄB) och sambolagen.

Sambo ärver inte varandra på samma sätt som gifta makar. Istället fördelas arvet enligt den legala arvsordningen. Detta innebär att din sambos särkullbarn har rätt att få ut sin arvslott direkt när din sambo avlider (3 kap. 1 § ÄB). Som efterlevande make kan du begära bodelning när din sambo går bort, vilket betyder att du kommer få rätt till hälften av samboegendomen (8 § sambolagen). Den andra hälften kommer att tillfalla din sambos särkullbarn som arv.

För att sambo ska ärva varandra krävs det ett testamente. Huvudregeln är att man kan testamentera bort hela arvet till vem man vill (9 kap. 1 § ÄB). Det finns dock undantag. Bröstarvingar har alltid rätt att åtminstone få ut sina laglotter, vilket utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Den delen av arvslotten, som inte utgör laglotten, kan testamenteras på sådant sätt att efterlevande sambo har rätt till arv med fri förfoganderätt. Detta innebär att när den efterlevande sambon går bort kommer arvet sedan tillfalla särkullbarnet.

Jag hoppas att du har fått svar på dinfråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare