Arvsfördelning bland syskon

Jag har en helbror och vi hade en halvsyster, död sen 1988, som har 3 efterlevande barn. Om min bror skulle avlida före mig, hur blir då arvet efter honom fördelat på mig och min avlidne halvsyster. Blir 50/50 eller är det annorlunda med halvsyskon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om arv finner du i Ärvdabalken (ÄB). Om din bror saknar barn, som är de personer som i första hand ska ärva enligt 2 kap. 1 § ÄB, ärver era föräldrar hans tillgångar enligt 2 kap. 2 § ÄB. Om era föräldrar har avlidit ärver syskon, detta enligt samma bestämmelse. Eftersom din halvsyster dog 1988 ärver hennes tre barn din halvsysters del enligt 2 kap. 2 § ÄB. Din halvsyster har dock enbart rätt till arv från den gemensamma föräldern enligt 2 kap. 2 § ÄB.

Detta innebär därmed att ena halvan av arvet kommer tillfalla dig medan den andra halvan kommer delas lika mellan dig och din halvsyster (hälften var), i ditt fall de tre syskonbarnen. Syskonbarnen kommer i sin tur få dela lika på sin mors del av arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare