Arvrått för sambo.

Hej. Jag och min sambo köpte vårt hus gemensamt. Hen har 2 barn sedan tidigare och vi har inga planer på att skaffa några. I den situation att min sambo går bort före mig, vad gäller? Kan jag på ågot vis skydda mig så att jag bor kvar i huset?

I det scenariot att jag går vidare är det mina föräldrar och bror som ärver kan man skydda min sambo och barn så de kan ha kvar huset?

Är det enbart testamenet som gäller då?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

När det gäller arv och vem som har rätt att taga arv regleras i Ärvdabalken. Jag kommer kort redogöra för hur arv fungerar. Ett kort svar står långt ner.

Vem är arvtagare?

Den svenska arvsrätten utgår från att barnen till den som gått bort ska få arv enligt 2 kap. 1§ ärvdabalken. Om det är så att barnen gått bort innan arvgivaren går arvet vidare till arvgivarens föräldrar. För bröstarvingar (barnen) finns det även en regel om "laglott" (7 kap. 1§ ärvdabalken). Det innebär att man inte kan testamentera/ge bort allt som är i arv utan bara en del. Laglotten utgör hälften av det som barnet skulle fått om inget testamente fanns eller arvgivaren gett bort något.

Innan arvet sker så ska maka/make få sin del av egendomen. När en make/maka går bort så tar äktenskapet slut (1 kap. 5§ Äktenskapsbalken). Så först sker en bodelning som om man skulle skiljt sig. Resterande som maken/makan skulle fått behålla utgör arvet. Om maken saknar barn eller andra arvtagare får den andra maken hela arvet. Detta gäller inte sambos utan bara gifta.

Testamentes påverkan:

Genom att upprätta ett testamente kan man se till att de som enligt lag inte skulle fått något arv får det (11 kap. 1§ ärvdabalken). Men man kan som sagt bara testamentera bort hälften av sin egendom om barn eller andra arvtagare enligt ärvdabalken finns. Skulle inga barn eller andra arvingar finnas får den som ska få saker i testament allt som testamenterades till denne.

Kortfattat svar svar:

Eftersom ni är sambos så inkluderas inte ni i ärvdabalken. Det enda sättet för er att se till att ärva av varandra är att testamentera den egendom ni vill att den andra ska få. Finns arvingar efter någon av er har de rätt till hälften av den egendom ni lämnar efter er. Eller rättare sagt det värde av egendomen.

Så om ni specifikt vill att den andra ska få huset/lägenheten kan ni skriva det i testamentet. Om ni vill att den andra ska få allt och ni inte har några arvingar skriver ni att den andra ska få allt.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Om du behöver mer juridisk rådgivning är du varmt välkommen att besöka Lawlines betaltjänster för mer detaljerad hjälp.

Mvh/Henrik Berg

Henrik BergRådgivare