Arvinges skuld till dödsboet

Innan A:s moder (B) avled för några år sedan, hade hon som ren gåva gett 215 000 kronor till A för inköp av en rörelse, en rörelse som hon även arbetade i. Medan B levde hade A:s syster (C) övertalat henne att utforma ett skuldebrev på samma belopp. Så länge B levde var alltså A skyldig modern 215 000 kronor.

Vi B:s död övergick skuldebrevet till A:s fader (D).

Efter det att A:s fader nyligen avlidit är A och C enda bröstarvingar. Följande frågeställningar kommer då upp i samband med den kommande bouppteckningen

efter fadern:

Skall skuldebrevets belopp vid bouppteckningen räknas som en skuld som enbart skall betalas av A och därmed minska hans arvedel med 215 000 kronor till förmån för systern (det totala arvet beräknas uppgå till 700 000 kronor)?

eller

skall systern enbart erhålla hälften av beloppet (107 500 kronor)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

A:s skuld räknas som en tillgång i dödsboet, A är alltså skyldig dödsboet 215 000 kr. När fördelningen av dödsboet sker är skulden alltså en tillgång som kan delas ut. Eftersom du inte nämnder något testamente utgå jag från att inget sådant finns. Om ett testamente finns ska fördelningen ske utifrån vad testamentet föreskriver. Det enklaste sättet att göra det är att ge den till A så skulden "försvinner" efter som A blir skyldig sig själv. Man kan inte ha en skuld till sig själv och det skrivs därför av. En alternativ lösning hade varit att A skuld fördelas bland alla arvingarna, vilket skulle innebära att A skulle bli skyldig sin syster lite, men får ut mer ur dödsboet. Det går alltså att göra på båda sätten. Det finns inga regler som sägare att det ena alternativet ska föredras framför det andra.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare