Arvets fördelning på syskon till den avlidne när det inte finns bröstarvingar

Hej,

enligt arvsordningen är det 1) make 2) bröstarvingar 3) föräldrar.

Nu kommer min fråga. Om 3) föräldrar inte finns kvar så träder istället syskonen in.

Vad räknas som syskon, görs åtskillnad på helsyskon och halvsyskon till den avlidne? Eller spelar hel eller halv ingen roll, är det syskon som syskon oavsett som ärver den avlidne?

Tack på förhand för svar.

Med vänlig hälsning Yvonne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är vilka som har istadarätt i den andra arvsklassen, 2:2 ÄB. De som har istadarätt är den avlidne förälderns barn, alltså räknas både halv- och helsyskon då de har istadarätt. Om de är halv- eller helsyskon påverkar hur stor del av arvet de för. Arvet delas nämligen upp på föräldrarna till den avlidne, hälften var. Är föräldrarna också avlidna delas deras del av arvet upp på deras bröstarvingar, det vill säga deras biologiska barn.

Exempel är om det finns ett helsyskon och ett halvsyskon. Föräldrarna får då hälften var till att börja med. Denna hälft ska sedan delas på dess bröstarvingar. Helsyskonet ärver därmed allt från den ena föräldern (den som enbart är biologisk förälder till helsyskonet) och hälften från den andra föräldern (den som är biologisk förälder till både hel- och halvsyskonet) medan halvsyskonet ärver hälften av den lott som faller på den andra föräldern.

Alltså spelar det roll för fördelningen om syskonet är halv- eller helsyskon.

Vänligen,

Fabian LidåkraRådgivare