Ärver sambos varandra?

Fråga om arv.

Min far är sedan många år sammanboende med en kvinna som inte är min mor. De är alltså inte gifta men bor tillsammans i hennes bostadsrätt. Far har en bostadsrätt som ingen bor i. Han har inte skrivit något testamente. FRÅGA: Vad händer om far dör innan hans sambo dör? Utgår arv även till henne?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk arvsrätt har efterlevande sambo ingen arvsrätt efter en avliden sambo. Till skillnad från makar har därmed sambor inte rätt att ärva varandra vid dödsfall om de inte skrivit ett inbördes testamente. I och med att din far inte skrivit något testamente kommer arvet efter honom att följa den legala arvsordningen enligt 2 kap. ärvdabalken, varvid bröstarvingar tillhör den första arvsklassen.

Vänligen

Johan TivéusRådgivare