Ärver sambo eller gemensamma barnet?

Min son lever i ett samboförhållande och de har ett gemensamt barn på 1,5 år. Min son äger 0,25 % av vårt gemensamma fritidshus och gemensamma båt. Om han avlider så vill han att det gemensamma barnet ärver hans del av fritidshuset och båten. Sker det med automatik eller krävs det något skriftligt om detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det inte finns något testamente som reglerar hur ett arv ska fördelas kommer detta ske utifrån den "legala arvsordningen" vilket är den ordning som framgår av 2 kap. Ärvdabalken (ÄB). Sambo ingår inte i den legala arvsordningen, finns det inte ett testamente som anger att sambon ska ärva kommer denna inte tilldelas något. Finns dock en skyddsregel för sambo som innebär att denna har rätt att få samboegendom av ett värde av två prisbasbelopp. Detta är dock inte en arvsregel utan en bodelningsregel. Vidare gäller detta dock som sagt endast samboegendom, vilket är bohag och bostad som införskaffats för gemensamt bruk, en fritidsstuga och båt är inte samboegendom även om den inköpts för gemensam användning.

Vid arvsfördelningen efter din son skulle det vara hans son som ärver allt. Detta sker automatiskt eftersom bröstarvingar utgör första arvsklassen, se 2 kap. 1 § ÄB. Det finns därför inget behov av att upprätta ett testamente för detta.

Viktigt att observera är att om sonen gifter sig med sambon blir situationen annorlunda. Makes arvsrätt går före gemensamma barns, se 3 kap. 1 § ÄB. Vill ni hindra att delen av fritidshuset och båten i sådant fall först tilldelas er sons respektive krävs det ett testamente. En annan aspekt om de skulle gifta sig är att fritidsstugan och båten bli klassad som giftorättsgods om inte något aktivt görs exempelvis upprättar ett äktenskapsförord, se 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Om detta inte görs kommer egendomen ingå i bodelningen.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare