Ärver min makes särkullbarn om jag avlider?

Kan jag skriva någonstans att särkullbarn inte ska ärva någonting av mig ? Jag har inga barn eller gemensamma. Gift.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till ärvdabalken (ÄB).

Jag tolkar din fråga som att du inte vill att din makes barn, som inte är dina barn, ska ärva något om du avlider.

Den legala arvsordningen

Huvudregeln är att den avlidnes bröstarvingar, alltså dennes barn, ska ärva om någon avlider (2 kap. 1 § ÄB). Den avlidnes barn ingår i den första arvsklassen och har alltså rätt att ärva först. Om den avlidne inte har några barn går man vidare till den andra arvsklassen. I denna ingår den avlidnes föräldrar och syskon (2 kap. 2 § ÄB). Föräldrarna ska ta hälften av arvet, och om en förälder är avliden ska syskon träda i förälderns ställe och dela lika. Om den avlidne inte har några föräldrar eller syskon i livet ska arvet gå vidare till den tredje arvsklassen. I denna ingår den avlidnes far- och morföräldrar samt deras barn, alltså moster/morbror och faster/farbror. Kusiner till den avlidne ärver inte.

Efterlevande makes arvsrätt

Om den avlidne är gift ska hela dennes kvarlåtenskap tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Denna rätt går före både eventuella gemensamma barn, och annars även de andra arvsklasserna. I ditt fall innebär detta att om du avlider ska din make ärva allt. Din make kommer ärva med så kallad fri förfogande rätt. Detta innebär att hen kan använda egendomen som hen önskar, men kan inte testamentera bort den.

Efterarvsrätt för arvsklass två

Om din make ärver på detta sätt kommer dina arvingar i arvsklass två få så kallad efterarvsrätt, alltså dina föräldrar, syskon och syskons barn. Detta innebär att de har rätt att ärva efter dig då din make avlider (3 kap. 2 § ÄB). Så stor del som ditt arv utgör i din makes egendomsmassa efter bodelning och arvsskifte, ska vid din makes död gå till dina efterarvingar. Detta innebär till exempel att om bodelningen mellan er är helt jämn, så att ditt arv utgör hälften av ert gemensamma bo, ska hälften av din makes bo då hen avlider gå till dina efterarvingar (3 kap. 2 § tredje stycket ÄB).

Din möjlighet att skriva testamente

Du kan skriva ett testamente där du anger att din make ska ärva allt med full äganderätt (9 kap. 1 § ÄB). Detta kommer innebära att dina föräldrar och syskon inte kommer ha någon efterarvsrätt. Detta eftersom den enda arvingen som alltid har rätt till arv är den avlidnes bröstarvingar.

Om du upprättar ett sådant testamente kommer din make få full äganderätt över egendomen och såldes kunna testamentera bort den om hen så önskar. Detta innebär också att din makes barn såklart kommer ärva även denna egendom då du hen avlider.

Slutsats

Din makes barn ärver inte då du avlider. Det kommer endast vara din make som ärver. Om du inte skriver ett testamente kommer din make ärva med fri förfoganderätt. Detta kommer innebära att dina föräldrar och syskon, och även syskons barn, har efterarvsrätt då din make avlider. Alltså kommer inte din makes barn ärva efter dig.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare