Ärver min exman mitt arv

Hej

Jag är skild och har tre barn. Jag tänkte skriva ett testamente att deras arv är deras enskilda egendom. Jag vill inte att deras far (min exman) eller halvsyskon (på pappas sida) får "mitt" arv i det ifall att de avlider innan honom och inte har egna barn. Kan jag förhindra det via testamente?

MVH

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om dina barn är döda och inte har några egna barn och du inte har några föräldrar i livet eller syskon, syskonbarn, föräldrasyskon o s v går ditt arv till allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB)).

Din exman ärver ju inte dig eftersom ni inte lägre är gifta. Din exman ärver inte heller istället för dina döda barn eftersom den så kallade istadarätten (ärva i någons ställe) bara gäller i nedstigande led och inte uppåt (2 kap. 1-3 § ÄB).

Om du vill att någon annan än allmänna arvsfonden ska få din kvarlåtenskap efter din död om alla dina barn är döda och de barnlösa måste du skriva det i ditt testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare