Ärver man efter sin farmor?

Hej. Min Far dog precis när jag föddes. Jag är idag 40 år. Min Farmor lever fortfarande och jag har tyvärr ingen kontakt med henne alls. Min Farfar dog för 25 år sedan. Min Far har även en syster i livet alltså en Faster till mig som jag inte heller har någon kontakt med. Jag är rätt säker på att hon inte har några barn. Min fråga är När min Farmor avlider. Har jag någon rätt till något arv efter min avlidne Far? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du huruvida du har rätt till något arv efter din farmors eventuella bortgång. Eftersom din fråga handlar om arv kommer jag använda mig av Ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar din fråga.

Ärver man efter sin farmor?

Vid din farmors eventuella bortgång så är det hennes bröstarvingar som ärver henne, vilket i ditt fall är din far och hans syster (2 kap 1 § första stycket ÄB). Din far och hans syster kommer få lika stor del i arvet från din farmor, däremot eftersom din far redan gått bort ska du träda i hans ställe och ärva hans halva av din farmor (2 kap 1 § andra stycket)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare