Ärver make skulder vid makas dödsfall?

Hej! Om jag och min man gifter oss och jag dör, ärver han mina skulder? Vi har två särkullsbarn vardera. Han äger det huset som jag flyttat in i. Han har tillgångar på några hundra tusen, jag har mer skulder än tillgångar. Vi kommer att skriva huset som enskild egendom. Jag är rädd att hans övriga medel kommer att bli inblandade om jag skulle avlida, eller kan man skriva äktenskapsförord på det med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Vid den bodelning som sker när ett äktenskap upphör påverkar de skulderna makarna har enbart hur mycket den skuldsatta tar med sig till det gemensamma boet. Varje part i äktenskapet ska från sin egendom avräkna de skulder som denna har, sedan ska den summa som är kvar läggs ihop med den andra makens tillgångar. Dessa sammanlagda tillgångar delas sedan lika mellan båda makarna. Är en av makarna avliden är det makens dödsbo som tar den makens del. Skulle dina skulder vara större än dina tillgångar vid din död så kommer du inte att tillföra något till den sammanslagning som kommer ske av dina och din mans tillgångar. Det är då enbart din mans tillgångar som kommer att delas (11 kap 1§ Äktenskapsbalken och 1 kap 5§ Äktenskapsbalken).

Genom att skriva ett äktenskapsförord så kan ni särskilja era ekonomier helt. Väljer ni att genom ett äktenskapsförord göra viss egendom till enskild egendom så kommer denna egendom inte att ingå i den bodelning som görs i anledning av äktenskapets upphörande. Det är fritt för er att välja vilken egendom som ni vill göra till enskild, alltså kan ni omvandla mer än bara huset till enskild egendom. Detta gäller oavsett hur äktenskapet upphör. Egendomen kommer då tillfalla övriga arvingar utan att ha varit med i en bodelning. I detta fall får era egna barn den egendom ni väljer att göra till enskild egendom (10 kap 1 § Äktenskapsbalken, 7 kap 2§ Äktenskapsbalken).

För att upprätta ett äktenskapsförord som är giltigt bör vissa formkrav uppfyllas. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt och undertecknas av båda makarna. Äktenskapsförordet ska även registreras hos skatteverket (7 kap, 3§ Äktenskapsbalken).

Om ni vill ha hjälp att skriva ett äktenskapsförord så rekommenderar jag er att vända er till en jurist, förslagsvis någon av våra samarbetspartners här på Lawline. Vi kan hjälpa er att förmedla kontakten om ni vill.

För mer information hittar du Äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare