Ärver make lån?

Om jag har en ett gemensamt lån med min mor och jag går bort ärver då min fru lånet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är nej, man ärver inte sin makes enskilda skulder. Om din fru inte har del i lånet eller tagit på sig ansvar på något sätt för det så kommer hon inte att ärva lånet/skulden. Troligen kommer den avlidnes tillgångar i dödsboet att gå till skulderna den personen har och efterlevande make kan inte bli ansvarig om pengarna inte räcker till. Om den efterlevande har mer tillgångar än den avlidne kan denne som en skyddsregel begära att det inte ska bli en hälftendelning av boet utan att man behåller sina tillgångar. På det sättet kan det bli mindre tillgångar som eventuella fordringsägare får dela på och den mer välbärgade partnern får behålla sitt.

Lisa OlssonRådgivare