FrågaFAMILJERÄTTAdoption25/09/2018

Ärver jag min biologiske far om jag är adopterad?

Om man är bortadopterad till en adoptivpappa ärver man då sin biologiske far ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret på din fråga återfinns i Föräldrabalken (FB).

I 4 kap. 21 § FB framgår det att den som har adopterat ska anses vara adoptivförälderns barn, och inte barn till sina tidigare förälder. Det innebär att det juridiska föräldraskapet har flyttats över till adoptivföräldrarna, medan alla rättsliga band mellan de biologiska föräldrarna och barnet försvinner. Detta inbegriper arvsrätten, som alltså inte längre existerar för barnet gentemot de biologiska föräldrarna. Däremot får det adopterade barnet rätt att ärva sina adoptivföräldrar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare