FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/04/2019

Ärver jag min adoptivförälder?

Hej,

Min pappa gick nyligen bort...när jag var 18 fick jag reda på att han kanske inte var min far och vi skrev då adoptivpapper...

Min fråga nu är om jag har rätt att ärva honom, eller om bara mina två yyngre syskon får ärva hela hans kvarlåtenskap??

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Som adoptivbarn ses du som barn till din adoptivfar, föräldrabalken 4 kap 21 §, vilket innebär att du har samma rättigheter gentemot din adoptivfar som hans biologiska barn har. Även i arvsrättsligt hänseende räknas ett adopterat barn som ett biologiskt barn. Har din far adopterat dig har du således lika mycket rätt till del i hans kvarlåtenskap som dina syskon.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare