Ärver jag en förälder som bor i Spanien?

Hej! Min fråga: Jag har ett vuxet barn med en spansk man. Han är gift o har barn med sin spanska fru. Har mitt barn rätt till arv efter honom ifall han skulle gå bort. Han är registrerad som far här i Sverige men vet ej om det finns något registrerat i Spanien, tror inte det.

Lawline svarar

Hej och stort tack för din fråga!

Jag kommer börja med att utreda vilket lands arvsordning som gäller i ditt fall. Arvsordningen avgör vem som ärver när någon har dött. Därefter kommer jag att gå igenom vad detta innebär för ditt vuxna barn.

Vilket lands arvsordning gäller?

År 2015 trädde EU:s Arvsförordning i kraft. Enligt art. 21.1 i EU:s arvsförordning är huvudregeln att den så kallade hemvistprincipen gäller. Denna princip innebär att det är arvsordningen i det land där den avlidne anses ha sin hemvist som ska tillämpas. I ditt fall verkar det som att ditt vuxna barns fars hemvist är i Spanien och således är det spansk arvsrätt som ska tillämpas vid hans bortgång.

Spansk arvsrätt

Jag är personligen inte expert på spansk arvsrätt men ska ändå försöka förklara hur deras arvsrätt fungerar övergripligt. Jag utgår alltså här ifrån att inget testamente finns. Du hittar en översättning av den spanska lagen här. I likhet med vad som gäller i Sverige ärver barn (bröstarvingar) i första hand (se art. 930, jfr 2 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att din son och även hans fars andra barn kommer ärva honom.

En viktig skillnad mellan den svenska och spanska arvsrätten att enligt den spanska arvsrätten ärvs utöver all egendom även rättigheter och skyldigheter, vilket innebär att även skulder ärvs såvida inte dessa har upphävts automatiskt på grund av dödsfallet (se art. 659). Detta är således något som kan vara bra att kolla upp för ditt vuxna barn som har arvsrätt. Det är även värt att ta reda på om ett testamente finns då detta kan påverka arvsrätten.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare