Ärver jag av min moster som inte har några barn eller efterlevande?

Min moster var gift med min mammas bro

r. Hon har inga barn eller efterlevande . Har jag någon arvsrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga ska vi kika i ärvdabalken (ÄB).

Arvsklasser

Vem som ärver av vem följer av den så kallade legala arvsordningen. Bröstarvingar tillhör den första arvsklassen och innebär helt enkelt att barn eller barnbarn till den avlidne ärver (2 kap 1 § ÄB).

Finns inga bröstarvingar är det nästa arvsklass som ärver. Då är det den avlidnes föräldrar, syskon och syskonbarn som ärver (2 kap 2 § ÄB). Om din moster inte har några föräldrar vid liv och inte heller några syskon är det alltså du som ärver, eftersom du är din mosters syskonbarn. Om du har några syskon ska arvet fördelas lika mellan er (2 kap 2 § andra stycket ÄB).

Det kan dock finnas testamente som sätter den legala arvsordningen ur spel (9 kap 1 § ÄB). Det framgår dock inte i din fråga om ett testamente finns, så jag kommer utgå ifrån att det inte gör det.

Därmed kommer du att ärva av din moster, förutsatt att hennes föräldrar eller syskon inte är vid liv. Finns föräldrar och syskon till din moster vid liv är det alltså istället de som ärver av din moster.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare