FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/03/2019

Ärver adoptivbarn sina biologiska föräldrar?

Om min son blir adopterad av min man efter att min son fyllt 18 år, har min son då arvsrätt både efter sin biologiska far och sin adoptivfar?

Om jag som mor dör först, får min son då ärva sin adoptivfar? Hur blir det i så fall med eventuellt arv efter biologisk far? Då min familj har en del att dela med sig av, är detta för mig en viktig fråga. Jag vill ju att min son ärver min familjs tillgångar, och inte att min mans systrar får tillgång till dem om jag dör först. Därav min fråga om adoption! Vet att min man har samma åsikt!! Däremot vill nog inte min sons biologiska far att sonen adopteras.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör både adoption och arv. Både föräldrabalken (FB) och ärvdabalken (ÄB) är således tillämpliga för din frågeställning.

Har min son arvsrätt efter både sin biologiska far och sin adoptivfar?

Till att börja med får den som fyllt 18 år endast adopteras om det finns särskild anledning till en adoption med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera och även om adoptionen i övrigt är lämplig (4 kap. 4 § FB).

Den som adopteras ska ses som biologiskt barn till adoptanten och inte till sin biologiske förälder. Med andra ord så ses adoptanten som förälder och alla de rättsliga banden med den biologiske föräldern klipps. Detta innebär att din son inte har arvsrätt efter sin biologiska pappa, utan den följer istället efter adoptivpappan (4 kap. 21 § FB).

Om jag som mor dör först, får min son då ärva sin adoptivfar? Hur blir det i så fall med eventuellt arv efter biologisk far?

Om du avlider går ditt arv i första hand till dina barn (2 kap. 1 § ÄB). Om du är gift och din make adopterat ditt barn får dock han ärva istället fast med fri förfoganderätt. Detta innebär att din son får ut ditt arv som ett efterarv först när hans adoptivpappa avlider (3 kap. 1 § ÄB). Är du och adoptivpappan inte gifta går arvet från dig till din son.

Om din son adopteras har han ingen arvsrätt efter sin biologiska pappa. Han är istället arvsberättigad efter dig och sin adoptivpappa som om det vore hans biologiska pappa.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor! Undrar du något mer så skriv gärna en kommentar eller ställ en till fråga.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare