FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/11/2016

Ärver adoptivbarn sina biologiska föräldrar?

Jag vill veta om min son har rätt att ärva mig. Han är adopterad av en annan familj, Och han har även bytt namn till deras.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en adoption är fullbordad bryts alla juridiska band till den biologiska föräldern. Det betyder att din son i det här fallet inte längre har en lagstadgad arvsrätt som bröstarvinge. Om det är så att du ändå vill att han ska ärva dig, har du rätt att upprätta ett testamente till förmån för honom. Vill du ha hjälp att upprätta ett sådant testamente kan du fylla i informationen här på hemsidan eller kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare