FrågaFAMILJERÄTTAdoption26/09/2018

Ärver adoptivbarn biologiska föräldrar?

Hej!

Min pappa (85 år) fick en dotter när han var 18 år (från ett tidigare förhållande) som han aldrig träffat eller haft kontakt med. Jag vet inte om han erkände faderskapet eller ej men tror det. Däremot så ville inte mamman ifråga att min pappa skulle ha någon kontakt med flickan och vad han kommer ihåg så adopterade den nya mannen flickan. Min pappa gifte sig sedan med min mamma och jag har en syster.

Vad har denna kvinna för arvsrätt om min pappa går bort? Och hur kan jag ta reda på om han erkände faderskapet eller ej (finns säkert papper på det någonstans) och hur kan jag ta redan på om flickan verkligen blev adopterad av sin styvfar?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

För att få reda på vem som står som registrerad far för barnet kan du ringa till Skatteverket. Blev hon adopterad av den andra mannen så kommer det vara registrerat i folkbokföringen. När du ringer kommer du behöva uppge hennes personnummer, alternativt fullständiga namn för att de ska kunna hjälpa dig. Nu når Skatteverket på telefonnummer 0771-567 567.

Är barnet adopterat anses hon vara adoptantens barn, med verkan att hon inte ärver sin biologiska far, föräldrabalken 4:21. Om kvinnan är adopterad kommer hon alltså inte att ärva er far. Är hon inte adopterad innebär det tvärtom att hon har samma arvsrättigheter som du och din syster.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare