Arv vid sambos död och efterlevande sambos rätt till gemensam bostad

Jag och min kille är sambo sen ca 4 år tillbaka och bor i killens hus. Vi har båda ett särkullebarn var och ett gemensamt barn. Vad händer med vårt boende om han dör? Står jag helt arvslös? Alla barnen är minderåriga.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller arv har efterlevande sambos ingen arvsrätt på samma sätt som efterlevande makar har enligt ärvdabalken 3 kap 1 §. Detta betyder att du som sambo endast kommer ha arvsrätt om din kille har upprättat ett testamente där du ärver. Du kommer således inte kunna ärva din killes hus om han dör, så till vida han inte testamenterat det till dig.

Du som sambo kan ha rätt till del i bostaden din kille äger, men det beror på om huset utgör samboegendom eller inte. Enligt 3 § sambolagen gäller att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om det förvärvats för gemensam användning. Köpte din kille huset med syftet att ni skulle bo där tillsammans, är huset samboegendom. Då kommer du vid din sambos död att kunna begära bodelning av bostaden och bohaget enligt 8 § sambolagen. Dessutom finns en regel i 22 § sambolagen om att den person som bäst behöver sambornas bostad ska ha rätt att få denna, med skyldighet att betala den andre maken. Begär du bodelning efter din killes död kan du således få rätt till bostaden, om den utgör samboegendom.

För att kunna avgöra om huset ni bor i utgör samboegendom behöver jag veta mer om när huset köptes och så vidare. För ytterligare rådgivning om vad ni borde göra rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon av juristerna på Lawline. Det gör du genom att maila info@lawline.se. Vill du läsa mer i sambolagen gör du det genom att klicka på länken.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare