Arv vid negativ behållning

Hej! Min maka har gått bort och vi har ett varsitt särkullbarn. Jag äger 100% av fastigheten men vi har båda gemensamma lån på bostaden. Jag har räknat ut att det inte blir någon behållning efter bouppteckningen. Skulderna är högre än intäkterna. Vad blir då arvet till min makas särkullbarn. Kan jag i detta fall bo kvar med skulderna på bolånen och ta över dessa själv eller kan särkullbarnet ändå kräva försäljning av fastigheten. Inget testamente finns. Jag äger även en bil som finns med i bouppteckningen, kan särkullbarnet kräva försäljning trots 0 kr i behållning. Jag ser det som att eftersom det inte finns några tillgångar så finns inget att arvskifta, eller finns det ändå något att ärva. Ska arvskifte ändå göras, kan jag begära enskild giftorättsgods på min fastighet. Ärver då min makas särkullbarn mig senare. Ärver särkullbarnet mig senare även om behållningen är 0 kr.

Lawline svarar

Hej!

Om både din och din frus respektive nettotillgångar är 0 kr eller mindre så kommer det inte finnas något för din frus särkullbarn att ärva. Om du däremot har en positiv behållning så kommer hälften av ditt överskott gå till din fru genom en bodelning, 11:3 äktenskapsbalken (ÄktB). Om din fru tack vara det får en positiv behållning så ärver särkullbarnet, 3:1 ärvdabalken. Du kan dock undvika att särkullbarnet på detta sätt ärver tillgångar som tillhör dig genom att begära att vardera make behåller sitt giftorättsgods enligt 12:2 ÄktB. Du behåller du och din fru era respektive tillgångar, och särkullbarnet ärver inget då det inte finns något att ärva efter din fru. Inte heller ärver hen något av dig när du avlider. Då bouppteckning redan gjorts får du framställa din begäran om 12:2 ÄktB i ett arvsskifte som du och särkullbarnet upprättar skriftligen, 23:4 ÄB. Arvskiftet kommer dock inte leda till att särkullbarnet ärver något, utan blir endast en handling som utvisar att vardera make behåller sitt giftorättsgods och att det inte finns något för särkullbarnet att ärva.

Du ärver inte din frus skulder, men då lånet på huset är gemensamt så kan du ändå vara betalningsansvarig beroende på vad som står i villkoren. Men det är möjligt att banken låter dig stå kvar själv på lånen och att det således inte blir något problem för dig att bo kvar i fastigheten. Du bör kontakta banken för information om vad som händer med lånen och vilka möjligheter du har.

Ärvdabalken hittar du http://lagen.nu/1958:637
Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare