Arv till utländsk medborgare

Om jag gifter mig med min sambo från Thailand (tillika svensk medborgare), blir hennes vuxna barn i Thailand då enligt svensk lag att betrakta som särkullebarn med rätt att kräva sin del i dödsboet vid ett ev dödsfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger kommer hennes vuxna barn att anses som särkullbarn i enlighet med svensk lag - även om de inte är svenska medborgare. Det innebär att dessa barn har rätt till hennes framtida arv (2 kap. 1 § ärvdabalken). Det innebär också att om hon avlider före dig så kommer hennes kvarlåtenskap efter bodelning att tilldelas hennes barn direkt (3 kap. 1 § ärvdabalken). Med andra ord så skulle inget så kallat efterarv aktualiseras, vilket det gör för barn som föds inom det äktenskap som upplöstes på grund av dödsfallet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare