Arv till sambo

Hej!

Vår pappa äger ett hus som han köpte 2001 och nu har hans mycket yngre sambo flyttat in i huset. Vi barn kommer inte överens med den nya sambon och hon vill gärna styra och ställa och hon vill helst inte att vi ska vara med i bilden. Hon har dessutom kommit på nu att de ska ärva varandra, vilket kommer vara till vår pappas nackdel då hon inte äger någon fastighet och får inte in några pengar från ett arbete. De har inga gemensamma barn utan båda parter har barn sedan innan detta förhållande. Vi undrar om hon kan ärva från honom och hur mycket hon kan ärva?

Finns det något vi kan göra så att hon inte ärver honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand kommer de, i egenskap av sambos, att vid dödsfall upprätta en bodelning. Hur bodelningen utfaller är svårt att avgöra, det beror på vem som äger vad vid samboskapets ingång och vad som anses vara enskild egendom utöver det. Såvida hon inte bidragit ekonomiskt till köpet av huset anses hon troligtvis inte vara dold ägare till huset varför det bör tillhöra er pappas enskilda egendom. Därav torde inte deras bodelning påverka ert arv alltför mycket.

I andra hand kan de ärva av varandra om de upprättar testamente om detta till förmån för varandra. Oavsett har ni, som arvingar, rätt till er laglott. Laglotten är 1/2 arvslott, vilken består av er pappas förmögenhet delat på antalet bröstarvingar (7:1 ÄB). Sambon kan därför som mest, genom testamente, ärva 1/2 av vad som annars skulle tillfallit arvingarna. Testamentets förordnande kan ni inte påverka.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Alexandra TeorellRådgivare