Arv skulder

Ett sambopar har köpt en fastighet gemensamt. Dom har inga barn och inga tidigare. Om en avlider. Kommer dennes föräldrar att bli skyldig att ta över halva huset och betala halva driftkostnaden och lån?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och att du vänder dig till oss på lawline!

Precis som ni är inne på blir sambons föräldrar arvtagare när en av samborna dör. Detta då en sambo inte har arvsrätt. I Sverige kan man dock inte ärva skulder varför föräldrarna ej kommer överta skulden. Skulden skrivs således av. Men det betyder dock inte i sin tur att banken bara kommer skriva av skulden och låta den andra sambon bo kvar, banken "äger" huset så länge huset är satt i pant. Vill den andra sambon bo kvar kommer således den sambon få lov att ta över lånen om hen vill bo kvar.

Sammanfattningsvis kommer alltså inte den överlevande sambons föräldrar behöva ta över halva huset och dess driftskostnader.

Hoppas det var svar nog på din fråga.

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare