Arv - Sambo och andra arvsklassen

Hej Min bror har levt i ett samboförhållande ca 30 år, och testament har ej skrivits mellan honom och hans sambo. Hans omfattande renoveringsarbete i deras gemensamma hemmets ombyggnad, kan det vara värt att beakta i arvet. ? Bror har bott i Finland och har varit Finsk, och jag är numera Svensk medborgare. Har jag och mina syskon rätt att ta del av arvet? Tack för svaret!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag utgår ifrån att din bror är stadigvarande bosatt i Sverige. I Sverige har sambos inte samma rättigheter vid partners dödsfall som gifta makar. Huvudregeln är att sambos inte ärver varandra och testamente är det bästa sättet att försäkra sig om att sambon får del av kvarlåtenskapen. Även om sambon inte har rätt till t.ex. efterarv som en make, kan viss egendom naturligtvis erhållas genom bodelning samt den lilla basbeloppsregeln.

Om någon i samboförhållandet skulle avlida sker alltså först en bodelning i enlighet med sambolagens (SL) bestämmelser, om den efterlevande sambon efterfrågar en sådan (18§ st. 1 SL). Den egendom som ingår i bodelningen är gemensam(t) bostad och bohag som samborna förvärvat för gemensam användning. Här ingår inte sådant som funnits innan samboförhållandet eller egendom som i huvudsak används till fritidsändamål (7§ SL). Till att börja med sker alltså en beräkning av varje sambos andel i samboegendomen (12§ SL). På varje sambos egendom ska sedan hans skulder avräknas, då menas främst skulder som kan hänföras till bostaden eller bohaget (13§ SL). Därefter ska det sammanlagda överskottet delas lika (14 § SL).

Ibland visar sig andelen i samboegendomen bli ganska liten för den efterlevande. Detta kan tyckas vara något orättvist med tanke på hur situationen skulle se ut om samborna istället varit gifta. Det finns dock en skyddsregel som värnar om att sambos andel i den gemensamma egendomen (bostad och bohag) inte ska bli för liten. Sambon har nämligen rätt att, som sin andel vid fördelning av egendomen, om möjligt alltid få ut så mycket att det motsvarar 2 x det vid dödsfallet gällande prisbasbeloppet. Detta kallas för den lilla basbeloppsregeln (18§ st.2 SL). 2013 är prisbasbeloppet 44 500 kr.

Syskon och föräldrar tillhör den andra arvsklassen. Detta betyder att syskon bara kan ärva om den avlidne inte har några egna barn eller barnbarn etc. Vidare måste båda den avlidnes föräldrar också vara avlidna för att syskon ska kunna ta del av arvet. Om endast en förälder avlidit får den andra föräldern 50 % av kvarlåtenskapen och syskonen får dela lika på resterande 50 % (2 kap 2§ ÄB). Utlänningar har samma rätt att taga arv som svenskar (1 kap 3§ ÄB).

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/2003:376) för SL och (https://lagen.nu/1958:637) för ÄB.

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare