Arv och särkullbarns rätt till arvslott

Min döda make får varje år pengar för böcker han skrivit. Hur skall dessa pengar delad mellan mig och särkullbarn?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Reglerna om arv hittar vi i ärvdabalken (1958:637) [ÄB].

Det arv som maken efterlämnar utgör en arvslott eller även kallat kvarlåtenskapen. Huvudregeln är att all kvarlåtenskap tillfaller dig som efterlevande maken men att särkullbarn (bröstarvingar till avlidne maken) har rätt till sin del av arvslotten enligt 3 kap. 1 § ÄB. Den avlidnes barn har rätt att dela lika på hälften av arvslotten. Varje barns arv, som delas lika mellan barnen, utgör deras laglotter, se 7 kap. 1 § ÄB.

Exempel

Avlidne maken inbringar 100 000 kr under 2022 för försäljningen av böckerna. Arvslotten är därför 100 000 kr. Du som efterlevande maken har rätt till hälften av arvslotten om 50 000 kr medans särkullbarnen får dela lika på 50 000 kr.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte att vända dig till oss igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare