Arv och samboförhållande

Hej

Jo jag undrar vad som gäller vid arv när jag ärver pengar efter min mammas husförsäljning. Hon gick bort mars 2015, (pappa borta sen 2010). Jag och min syster är arvstagare. Jag är sambo och undrar om min sambo har något rätt till dessa pengar. Oavsett så kommer hon få men jag undrar i laglig mening.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

2 kap i ärvdabalken stadgar om hur arvsklasserna ser ut och precis som du skriver är du och din syster bröstarvingar och kommer ärva efter din mamma.

Din sambo har inte rätt att ta del av arvet, så länge du inte frivilligt väljer att dela/ge pengarna med din sambo.

Svaret på din fråga är alltså att rent juridiskt har hon ingen rätt att ta del av din mammas arv.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Emma RagnarssonRådgivare