FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/03/2022

Arv och bodelning vid samboförhållande

Vem ärver mina pengar när jag dör? Mina vuxna barn eller min sambo? Vi har separat ekonomi!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om vem som har rätt till arv när du dör, svaret på din fråga finns i ärvdabalk och sambolagen.

Har din sambo rätt till arv?

Sambor saknar arvsrätt vilket innebär att din sambo kan inte ärva dig när du dör. Den efterlevande sambo har dock rätt att kräva en bodelning där samboegendomen delas lika mellan er. Samboförhållandet upphör när någon av samborna dör (2 § Sambolag). Det som händer sedan är att en bodelning ska ske om den efterlevande sambo kräver det, (8 § sambolag)

Vad ingår i bodelning?

I bodelning ingår allt som utgör samboegendom, vilket handlar om den gemensamma bostaden och gemensamt bohag som har anskaffat för gemensam användning (3 § sambolag). Detta innebär att det spelar ingen roll vem som har betalt för den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget. Det kommer att ingå i bodelning så länge det har anskaffats för det gemensamma bruket. Med gemensamma bohag menas möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösa egendomar som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § sambolag)

Det som inte ingår i bodelning är (4 § Sambolag) :

Gåva som enligt villkor ska utgöra mottagarens enskild egendomEgendom som enligt testamente ska utgöra mottagarens enskild egendomArv som enligt villkor ska vara mottagarens enskild egendom

Dessa tre punkter gäller också den egendom som har trätt istället för den enskilda egendom. Exempelvis, du har fått en tavla i gåva med villkor att det ska vara en enskild egendom. Om du därefter säljer tavlan och köper en cykel med pengarna då blir cykeln också en enskild egendom till den som har ärvt tavlan.

Vem ärver dig när du dör?

Arvsrätten är delat i tre arvsklasser och den första arvsklassen består av den avlidnes bröstarvingar som är den avlidnes barn och barnbarn (2 kap 1 § ärvdabalk). Med det innebär att det är dina vuxna barn som i första hand har rätt till arv när du dör. Dina egendomar ska delas lika mellan dina barn. Dock, om din sambo kräver en bodelning då har barnet rätt till arv först efter att samboegendomen har delats lika mellan dig och din sambo.

Slutsats

Sambor saknar arvsrätt och det är är dina barn som har rätt till arv när du dör.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare